måndag 2 december 2013

Kommit till insikt

Efter att ha surfat runt på kostdoktorns hemsida och att för vad som känns som hundrade gången läst hans tips på vad man ska göra när man inte går ner i vikt har jag nu kommit till en insikt: Jag äter inte strikt LCHF.

Jag har alltid trott, att eftersom jag inte äter LCHF-efterrätter eller nötter och inte bakar LCHF-bröd och inte tillåter mig saker som anses vara liberal LCHF, så var min kost strikt LCHF, det vill säga under 20 gram kolhydrater per dag. Men efter att ha kollat upp några livsmedel på kostbevakningen har jag nu insett att jag genom mitt grönsaksintag får i mig mer än 20 gram kolhydrater per dag.

Måhända har jag varit naiv och tänkt att det räcker med att allmänt äta av de rekommenerade livsmedlen och undvika de förbjudna för att jag ska rasa i vikt. Men det kanske egentligen mer gäller de som är rejält överviktiga. Jag pendlar på ett bmi på 25,9 och 26,1 och är alltså inte så långt ifrån att vara normalviktig.

Nu handlar det helt enkelt om att välja hur hårt jag vill satsa. Jag skulle kunna fortsätta att äta som jag har gjort och hålla mig på den vikten jag är nu. Eller så satsar jag hårt, reglerar mitt kolhydratintag från grönsakerna mer och ser vad som händer.

Nu känner jag hur motivationen kommer till mig igen. Vafasen, det är klart jag SATSAR! Jag vill ju se resultat och jag är inte på långa vägar klar med min viktresa. Om lite mindre än tre veckor åker jag hem till Sverige igen. NU KÖR VI!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar