måndag 23 december 2013

Omstart

Det har visat sig svårare än jag anade att äta LCHF här hemma. Här finns frestelser, kommentarer om att "täpper inte det där igen kärlen" samt andra psykiska påfrestningar som blir resultatet av julstress + att umgås nära med sin familj 24/7. 

Längtar tills jag kommer till Berlin och kan styra upp saker på mitt sätt. Fram till dess får jag helt enkelt ta en dag i taget. Efter gårdagens urspårning (japp, skedde en då också) är jag i alla fall glad att jag lämnade vågen i Berlin. 

Nu blickar jag framåt. Här är dagens frukost som intogs vid 11:30-snåret:

Jag hade tänkt ta en klick lättmajonäs (fanns ingen fullfet version här hemma) på ägget. Men sen upptäckte jag att den innehåller 12 g kolhydrater. Tack men nej tack. 

Nu är det måndagen den 23 december, dagen före doppardagen. Målet blir att äta strikt LCHF (Max 20 g/dag) fram till jag åker tillbaka till Berlin om ca två veckor. Enda undantagen skulle i så fall vara nyårsmiddagen samt måltiden efter mormors begravning.

När jag nu har haft lite problem med att hålla mig till LCHF-kosten har jag kommit till två insikter:
1. Jag är verkligen är känsloätare. Händer det någonting dåligt döver jag mina känslor med mat.
2. Jag ska ALDRIG sluta med LCHF. Oavsett om jag inte får se någon viktnedgång har jag aldrig mått så bra som när jag äter den kosten. Och det räcker gott för mig.

Alltså målet nu är att ta mig igenom dessa veckor här hemma på ett bra LCHF-vis. När jag kommer till Berlin i januari kan jag starta med hardcore. T ex köra mejerifritt samt fortsätta med 16:8.

Det är okej att göra fel och misstag. Att snubbla och ramla. Så länge man reser sig upp och tar sig vidare har man bara blivit en erfarenhet rikare och förhoppningsvis också lite klokare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar