tisdag 12 november 2013

Jag vill lära mig mer!

Igår skypade jag i nästan två timmar med en nära vän i Sverige. Precis som jag har hon haft en komplicerad relation till mat och utseende och det var skönt att kunna prata av sig med någon som förstår precis vad man pratar om. Vi kom självklart in på LCHF. Jag berättade om hur bra jag mådde av det  och att jag såg det mer som en livsstil än en diet. Min kompis har själv testat på LCHF och kunde absolut se fördelarna med det. Men... Detta var vår konversation:

Hon: Visst, LCHF kan vara bra, men du kan inte hålla med det för alltid.

Jag: Varför inte det?

Hon: Det är inte bra att äta så ensidigt och så mycket fett. Man får ökat kolesterol och så.

Jag: Nej, det där stämmer inte. Det finns nya forskningsrapporter som visar att det är en myt och det är bara gamla mossiga läkare som håller kvar vid råden om en fettsnål diet.

Hon: Och vilka är det som ligger bakom de forskningsrapporterna?

Jag: Ehh.. jag tror dem heter SBU.. eller något sådant.

Där tog alltså mina argument slut och vi lämnade diskussionen. Med tanke på hur lättpåverkad jag är känner jag att jag vill ha mer på fötterna när folk kritiserar LCHF. Kunna komma med svar på tal i form av konkreta fakta. Tyvärr är det lite svårt för mig att beställa böcker när jag är här nere i Tyskland. Men ska ju hem till Sverige över jul och då ska jag banne mig införskaffa litteratur så att jag kan läsa på ordentligt om ämnet!

Dessa två böcker står högst upp på vill-ha-listan:

 


Sockerbomben - i din hjärna : bli fri från ditt sockerberoende


Ett sötare blod : om hälsoeffekterna av ett sekel med socker (inbunden)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar